Draisine

Draisine

Draisine

Draisine:

In september 2014 hebben we in Apeldoorn een Draisine opgehaald bij de Veluwse Stoomtrein Maatschappij om deze in te zetten tijdens de Techniekdag.

RhineTech zou wat mechanische reparaties verrichten en rijden maar!

Helaas was het hout van de Draisine er zo slecht aan toe dat deze niet meer veilig in te zetten was.

In de tussenliggende jaren hebben we met een keur aan bedrijven en scholen gewerkt aan het bouwen van een exacte kopie/replica met gebruikmaking van de mechanische delen voor zover bruikbaar.

Op 30 maart j.l hebben we de eerste testrit gemaakt en vorige week is de Draisine bij een groot evenement op het IPKW voor het eerst ingezet voor transport van personen naar een demonstratie bij RHT van de bioraffinage van gras!

We gaan nu de namen van alle hulptroepen aanbrengen op de Draisine, die met Hemelvaartdag ingezet gaat worden in Beekbergen bij de VSM, waarna hij weer terug komt naar RHT.

Draisine (railvoertuig):

Een draisine is een klein aangedreven railvoertuig, meestal te licht om voor het trekken van wagons benut te kunnen worden. Draisines worden gebruikt voor inspectieritten, om de spoorarbeiders naar de plaats van de spoorwerken te brengen en dergelijke. Het vervoermiddel werd uitgevonden door Karl von Drais.

De eerste draisines waren met spierkracht aangedreven vierwielige railvoertuigen. Ze werden gebruikt door onderhoudsmonteurs van de spoorwegen. Wat later kwamen draisines die met fietspedalen werden voortgestuwd. Die noemt men ook wel spoorfiets. Bij de spoorwegen worden thans uitsluitend nog benzine- en dieseldraisines gebruikt, waarmee natuurlijk hogere snelheden mogelijk zijn.

Een draisine dient niet verward te worden met een lorrie, die is namelijk niet aangedreven.

Zie:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Draisine_(railvoertuig)

Terug naar nieuwsoverzicht